سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان کرده‏ ایم پس آیا پند گیرنده‏ اى هست (سوره قمر /ایات 17و22و 32 و42)

زبان قرآن 
قرآن نه به زبان فلسفی است نه  علمی نه عرفانی و نه ...به زبان مردم است 'ناس' 
برای همین مخاطب قران نه فقها  هستند نه متکلمین و نه مفسران و ... قرآن " بیان للناس " است و ناس عام ترین لفظی است که در قرآن برای انسان بکار برده شده است. 
در سوره قمر در چهار ایه اینکه خداوند  قران را  برای پند آموزی آسان ساخته تکرار شده است 
قرآن بدون روایت فهمیده می شود 
اینکه قران را بدون روایت نمی شود فهمید هم سخن گزافی است شیعه و سنی نقل کرده اند که پیامبر فرمود سخنانی را که به من نسبت می دهند به قرآن عرضه کنید و اگر مخالف آن بود نپذیرید.
اگر بدون مراجعه به روایت قران فهمیده نشود چطور می توان روایت را با قران مورد سنجش قرار داد ؟! 

قابل فهم بودن یا  همه فهم بودن قرآن 
البته قابل فهم بودن قرآن برای همه یک حرف است و همه فهم بودن قران چیز دیگری است معنای اولی این است که همه مردم با آشنایی با زبان قران می توانند آن را بفهمند اما معنای دومی این است فهم قران نیازمند دانستن هیچ مقدمه ای نیست حتا آشنایی با زبان ساده عربی و به نظرم گزاره  اول به همان اندازه قابل دفاع است که گزاره دوم ناموجه!

پ.ن:
وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ

  • پرویز رضایی
  • ۰
  • ۰

 

 

واعتصوا بحبل الله و لا تفرقوا 
واقعیت این است که به گواهی تاریخ هیچ اختلاف عقیدتی بین بزرگان صحابه و اهل بیت پیامبر (ص) گزارش نشده و منشاء همه اختلافات امروز بین برادران  اهل سنت و تشیع  اخبار و روایاتی است که از قرن دوم به بعد  از طریق راویان نقل شده است .
بدیهی است روایت نه کلام ائمه اهل بیت پیامبر است نه آنچه از زبان صحابه جاری شده همه این احادیث در بهترین حالت و در فرض دروغگو نبودن راویان فهم آنها از کلام آن بزرگوران است 
بنا بر این تسنن و تشیع امروزی نه نتیجه اختلافات اعتقادی بین صحابه و اهل بیت بلکه  در واقع محصول اختلاف در  فهم  راویان حدیث  است که شیعیان تابع فهم دسته ای از این راویات و اهل سنت تابع گروهی دیگر می باشند. در صورتیکه بین  سنت نبوی و تشیع  علوی فاصله ای نیست و آبشخورها هر دو جریان آموزه های  زلال و پاک قرآن است .
پ.ن :
ایه 103 / سوره ال عمران

  • پرویز رضایی
  • ۰
  • ۰

 

ابدی بودن شریعت
پیش فرض های غلط موجب انتظارات غیر معقول از قرآن است ابدی بودن احکام اسلامی یکی از آنهاست ابدی بودن یعنی چه ؟
اگر منظور این باشد که به همه احکامی که در قرآن وسنت آمده عینا عمل شود این برداشت یقینا معقول نیست همچنانکه بجز گروههای تندرویی مانند داعش و القاعده و...که از طرف جمهور مسلمانان مورد اتهام هستند و تقریبا به اضمحلال رفته اند امروز هیچ مسلمانی با خواندن "قاقتلوا المشرکین " در قرآن به فکر تهیه سلاح و کشتن کسانی که مشرک می داند نمی افتد .
در همین جمهوری اسلامی که اصلی ترین آرمانش اجرای احکام دینی است هر سال بخشنامه ای از طرف قوه قضائیه صادر و مبلغی به عنوان دیه به دادگاهها ابلاغ می شود که هیچ ربطی به قیمت شتر و گاو و گوسفند و ...که در قانون مجازات به عنوان دیه آمده است ندارد هر چند همچنان در همه قوانین و مقررات جزایی و کیفری که تصویب می شود همین اقلام یعنی شتر و گاو و گوسفند و...تکرار می شود .
ما باید بین مفهوم و مصداق در قران قائل به تفکیک شویم اصولا لازم است آیات در مراکز علمی و تحقیقاتی دینی و حوزه های علمیه از این حیث بررسی شود و ایاتی که مبین مفهوم هستند از ایات مصداقی تفکیک شوند مثلا اگر در آیه 60 سوره انفال آمده :
وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ
معلوم شود ابتدای آیه که از مسلمانان خواسته شده توان نظامی خود را بالا ببرند تا موجب هراس دشمن و عامل بازدارندگی آنها به حمله علیه آنها شود "مفهوم آیه " و انجا که صحبت از فراهم کردن اسبان ورزیده " مصداق" حکم است و مصادیق برخلاف مفهوم که همیشه ثابت است به مرور زمان تغییر می کند و سیال است

بنابر این همچنانکه در حال حاضر در عمل مسلمانان در مواردی بین مفهوم و مصداق تفاوت می گذارند و برغم توصیه قرآن به تربیت اسبان ورزیده کارخانه های تسلیحاتی دایر و باتمام توان به ساخت و تولید اسلحه و مهمات نظامی روز می پردازند لازمه است تا با یک کار پژوهشی و علمی دفیق نسبت به این تفکیک همه ایات الاحکام از حیث مفهوم و موضوع اقدام و با عدم جمود و تنگ نظری و دگم اندیشی در مورد مصداق ها با توجه به مفهوم ایات الاحکام , قوانین و مقرراتی متناسب با شرایط و اوضاع و احوال امروز مردم وضع شود .

  • پرویز رضایی
  • ۰
  • ۰

نکته های قرآنی 2(هشتم ماه رمضان)
الزام به پرداخت حق القدم به ائمه جماعت در دوران کورنا

در قرآن آمده مبلغان دینی اولا از مردم اجر و مزد مطالبه نمی کنند و دوم اینکه خودشان هدایت شده اند یعنی دین خدا را تبلیغ می کنند و دنبال خرافات و خزعبلات نمی روند
اتَّبِعُوا مَنْ لَا یَسْأَلُکُمْ أَجْرًا وَهُمْ مُهْتَدُونَ
از کسانى که پاداشى از شما نمى‏ خواهند و خود [نیز] بر راه راست قرار دارند پیروى کنید (ایه 21 / سوره یس)

به نظرم پشت سر امام جماعتی که برای نماز خواندن پول دریافت می کند نمی شود نماز خواند حالا تحت هر عنوان که باشد حق القدم یا هر چیز دیگر

  • پرویز رضایی
  • ۰
  • ۰


أَرَءَیۡتَ ٱلَّذِی یُکَذِّبُ بِٱلدِّینِ ....

اعتقادات مسلمان باید نتیجه عملی داشته باشد و الا مفت نمی ارزد.

پس کسی که به یتیم توجه نمی کند و او را از خود می راند
دیگران را به سیر کردن شکم گرسنگان تشویق نمی کند
این همان کسی است که آخرت(دین) را را تکذیب می کند
پس وای بر نماز خوان هایی که از نمازشان غافلند و ریا کارند و از رفع احتیاجات دیگران دریغ می کنند.

پ.ن
أَرَءَیۡتَ ٱلَّذِی یُکَذِّبُ بِٱلدِّینِ ١ فَذَٰلِکَ ٱلَّذِی یَدُعُّ ٱلۡیَتِیمَ ٢ وَلَا یَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ ٱلۡمِسۡکِینِ ٣ فَوَیۡلٞ لِّلۡمُصَلِّینَ ٤ ٱلَّذِینَ هُمۡ عَن صَلَاتِهِمۡ سَاهُونَ ٥ ٱلَّذِینَ هُمۡ یُرَآءُونَ ٦ وَیَمۡنَعُونَ ٱلۡمَاعُونَ (سوره ماعون / ایه یکم تا هفتم)

  • پرویز رضایی
  • ۰
  • ۰

 

خلیفه خدا

انسان نباید لاف بزند و مدعی شود که جانشین خداست خداوند به ملائکه فرمود إِنِّی جَاعِلٞ فِی ٱلۡأَرۡضِ خَلِیفَةٗۖ یعنی من در زمین جانشینی قرار می دهم.
اگر می خواست برای خودش جانشین تعیین کند کافی بود بگوید خلیفتی ضمن اینکه خدا همه جا هست و جای معینی ندارد تا انسان جانشین او باشد
همانطور که قرار نبود غایب شود و یا به مسافرت برود تا کسی را به جای خود منصوب نماید از اینکه ملائکه گفتند آیاد آیا در آن کسى را مى‏ گمارى که فساد کند و خونها بریزد معلوم می شود که ملائکه سابقه این موجود را می دانستند و معنا ندارد موجودی اهل فساد و خونریز خلیفه و جانشین خدا باشد..

پ.ن
در قران هر جا مشتقات خلیفه امده منظور اقوام پیشین است نگاه کنید به : سوره 5 / ایه 165 سوره 10 / ایه 73 سوره 35 / ایه 39 سوره 10 / ایه 14 و ...

  • پرویز رضایی
  • ۰
  • ۰

 

شریعت مینی مال :
در ایه 101 سوره مائده خداوند از مومنین خواسته تا از پرسش در مورد چیزهایی که اشکار شدن آنها موجب ناراحتی است پرهیز کنند 
لابد داستان قوم بنی اسرائیل را به یاد دارید که وقتی از آنها خواسته شد تا گاوی ذبح کنند چطور با پرسش های بی جا در مورد رنگ و سن و سال و ...موجب شدند تا دایره تکلیف شان محدود و محدودتر شود تا جایی که بجز یک گاو هیچ گاوی واجد آن شرایط باقی نماند و آنها مجبور شدند تا پول هنگفتی بابت خرید آن بپردازند .
در حکمت 105  نهج الباغه از قول  علی (ع) نقل شده :  خداوند نسبت به چیزهایی سکوت فرمود اما نه از روی فراموشی پس خود را درباره انها به رنج و زحمت دچار نکنید  
نتیجه عدم توجه به این رهنمون مهم باعث شد  دایره شریعت مینی مال  در اسلام که در تعداد محدودی حلال و حرام خلاصه می شد توسعه و بر خلاف منظور شارع هر روز فراختر شود .
رسالت عالمان دینی در حاشیه نویسی و نوشتن صد ها و هزار  شرح در ابواب و موضوعات فرعی  فقه مانند طهارت و نجاست ... و چاپ رساله های  عملیه تکراری خلاصه شد و  احکام خشک و بی روح و بی فایده  فقهی با عنوانهای من در آوردی مانند واجب ' مستحب '  احتیاط ' احتیاط واجب' احتیاط مستحب ' حرام ' مکروه ' احوط و ...ارزشهای والای اخلاقی و آموزه های اعتقادی و وحیانی قرآن را به محاق برد.
پ.ن :
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْیَاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ و ...(سوره مائده /ایه 105)

  • پرویز رضایی
  • ۰
  • ۰

 

کتک زدن زنان 
وَاللَّاتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ....
در ایه 34 سوره نساء به مردان توصیه شده اگر از نشوز و نافرمانی همسرانشان بیم دارند در مرحله اول آنها را پند و اندرز بدهند و چنانچه موثر واقع نشد بستر خود را جدا کنند و اگر این روش هم تاثیری نداشت" اضربوهن "
نظر مشهور در ترجمه و تفسیر  "اضربوهن" در  ایه  این است که آنها را بزنید. 
در نرم افزار قران پارس پنچ ترجمه از قران جمع آوری شده :
1- انصاریان 2- خرمشاهی 3- فولادوند 4 - قمشه ای 5- مکارم شیرازی  که به استثناء شیخ حسین انصاریان هر چهار مترجم اخیر با توجه به موارد زیر از نظر سابق خود مبنی بر معنای کتک زدن برای ترجمه  لغت  ضرب عدول کرده اند :
 
1-  ایات متعدد قران که کلمه ضرب در معنای سفر کردن و بیرون شدن بکار رفته (ضربوا فی الارض 'ضربتم فی الارض و ...) 
2- با در نظر گرفتن ایه قبل و بعد آن که ابتدا موعظه و بعد جدا کردن بستر  است و تناسب آن با ترک کردن  و هم چنین ' از ترس از جدایی  داور تعیین کردن و غیر منطقی بودن  ان با کتک زدن .
پ.ن:
آن دسته از زنان را که از طغیان و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید! و (اگر مؤ ثر واقع نشد،) در بستر از آنها دوری نمایید! و (اگر آنهم مؤ ثر نشد و هیچ راهی برای وادار کردن آنها به انجام وظایفشان جز شدت عمل، برای وادار کردن آنها به انجام وظایفشان نبود،) آنها را ترک کنید(ایه 34/سوره نساء) 

  • پرویز رضایی
  • ۰
  • ۰

 

حکم سنگسار

در ایه 2 سوره نور آمده به هر زن زناکار و مرد زناکارى صد تازیانه بزنید مطابق نظر مشهور و اجماع فقها اعم از شیعه و سنی فرد زنا کار اگر ازدواج کرده باشد سنگسار می شود فقها برای توجیه حکم سنگسار با وجود تعیین کیفر صد ضربه شلاق افراد متاهل را از شمول ایه خارج کرده و به حدیث و روایت استناد می کنند

من به دو سه روایتی که هم از جهت صحت سند و هم دلالت آن گفتگوست کاری ندارم و معتقدم وقتی حکم موضوعی در قران بیان شده اصولا مراجعه به حدیث معنا ندارد و در حقیقت نوعی بی حرمتی به قرآن است .

در مورد مجازات شخص زنا کار هم چنین است و حکم آن همانطور که گفته شد یعنی صد تازیانه به صراحت در ایه 2 سوره نور بیان شده و جایی برای مراجع به حدیث باقی نگذاشته است

کسانی که همچنان اعتقاد دارند با یکی دو روایت می شود دایره شمول ایه یعنی "هر فرد زناکار" را به زنا کارانی که ازدواج نکرده اند تقلیل داد باید به این پرسش پاسخ بدهند که :

وقتی قران می فرماید مجازات کنیزی که ازدواج کرده نصف مجازات زن آزادی است که ازدواج کرده (ایه 25 سوره نساء) در صورتی که قبول کنیم حکم زنا برای افراد متاهل رجم است نصف سنگسار چگونه محاسبه می شود ؟!

پ.ن

1- الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ / به هر زن زناکار و مرد زناکارى صد تازیانه بزنید(ایه 2 / سوره نور)

 

2- وَمَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ مِنْکُمْ طَوْلًا أَنْ یَنْکِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ مِنْ فَتَیَاتِکُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ... فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَیْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَیْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ ...و هر کس از شما از نظر مالى نمى‏ تواند زنان [آزاد] پاکدامن با ایمان را به همسرى [خود] درآورد پس با دختران جوانسال با ایمان شما که مالک آنان هستید [ازدواج کند] ... پس چون به ازدواج [شما] درآمدند اگر مرتکب فحشا شدند پس بر آنان نیمى از عذاب [مجازات] زنان آزاد است...(ایه 25 / سوره نساء)

  • پرویز رضایی
  • ۰
  • ۰

 

در ایه 128 سوره ال عمران خداوند فرمود لَیْسَ لَکَ مِنَ الْأَمْرِ شَیْءٌ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ أَوْ یُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ یعنی (ای پیامبر)هیچ گونه اختیاری برای تو نیست مگر اینکه (خدا) بخواهد آنها را ببخشد، یا مجازات کند؛ زیرا آنها ستم گرند.
این ایه صراحت دارد که کار آمرزش و یا عذاب بندگان تنها در اختیار خداست و در اختیار پیامبر یا کسان دیگر نیست .

همچنانکه در آیه 19 سوره زمر به پیامبر می فرماید : أَفَمَنْ حَقَّ عَلَیْهِ کَلِمَةُ الْعَذَابِ أَفَأَنْتَ تُنْقِذُ مَنْ فِی النَّارِ / آیا تو می‏توانی کسی را که فرمان عذاب درباره او قطعی شده، رهائی بخشی ؟ آیا تو می‏توانی کسی را که در درون آتش است برگیری و بیرون آوری ؟!
البته این گونه ایات با شفاعت به معنای دعای مومنین برای یکدیگر و یا ابلاغ رحمت الهی بوسیله انبیاء و اولیای خدا در قیامت برای کسانی که خداوند ار آنها راضی و خشنود است هیچ منافاتی ندارد.

  • پرویز رضایی