سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

  • ۰
  • ۰


پس اگر آنان [هم] به آنچه شما بدان ایمان آورده اید ایمان آوردند قطعا هدایت شده اند 
( سوره بفره / آیه 137}

این داستان رو از منبر مرحوم ضیایی شنیدم.
مردی انصاری مرتکب قتل خطایی شد. طبق رسم قبیله کسانی از قبیله مرد , مسئول جمع آوزی دیه مقتول شدند قیس ابن سعد از صحابه کرام رسول خدا(ص) و فرزند سعد ابن عباده بزرگ قبیله خزرج از خویشان ذکور مرد انصاری بود . 
صبح خیلی زود آن چند نفر مرد به منزل قیس که در نزدیکی مدینه واقع شده بود رفتند قیس در خانه نبود و به گفته کنیزی که در خانه داشت برای کار به مزرعه رفته بود آنها بی درنگ راهی مزرعه شدند و با کمال تعجب او را را در حالی دیدند که با دستان خود زمین را می کند و از درون گل و لای هسته خرما های گندیده را که به زمین ریخته جمع اوری و درون سبدی می ریزد. شاید آنها با دیدن این صحنه , لحظه ای از بیان خواسته خود دچار تردید و دو دلی شدند اما بالاخره به دعوت و اصرار قیس برای خوردن صبحانه و شرح ماجرا به خانه او رفتند کنیزک سفره ای پهن کرد و یک ظرف اب و چند تکه نان خشک داخل سفره گذاشت مردان باز از تعجب به یکدیگر خیره شدند بالاخره بعد از خوردن صبحانه مختصر و فقیرانه , قیس علت حضور آنها را جویا شد و یکی از افراد قبیله با لیستی که در دست داشت و نام افرادی از قبیله در آن نوشته شده بود قضیه قتل خطایی مقتول و جمع آوری دیه را برای او توضیح داد .
قیس نگاهی به لیست بلند بالایی که از افراد قبیله تهیه شده بود انداخت و فورا از آنها خواست تا بجز نام خود او تمام اسامی دیگر را خط بکشد و این بار آن چند مرد میهمان خیلی بیشتر از دفعات قبل متعجبانه به یکدیگر نگاه کردند قیس که بهت و تعجب انها را دید لب به سخن گشود و گفت می دانم شما از چه روی متعجب هستید اما بدانید ما تربیت شدگان مکتب رسول خدا (ص) هستیم . صبحانه ما آب و تکه نان خشکی بیشتر نیست ,صبح خیلی زود برای معالجه و مداوای شتر لنگ خود به صحرا می رویم هسته های خرما جمع می کنیم آن را آرد می کنیم و به شتر بیمار خود می دهیم تا شتر بیمار با خوردن آن به گله شتران سالم باز گردد و ما بتوانیم با این شتران ,دیه برادران مسلمان خود را بپردازیم.

"و کسانى که بعد از آنان [مهاجران و انصار] آمده اند مى گویند پروردگارا بر ما و بر آن برادرانمان که در ایمان آوردن بر ما پیشى گرفتند ببخشاى و در دلهایمان نسبت به کسانى که ایمان آورده اند [هیچ گونه] کینه ا ى مگذار پروردگارا راستى که تو رئوف و مهربانى."( سوره حشر / آیه 10) 
پ.ن
1- فَإِنْ آمَنُواْ بِمِثْلِ مَا آمَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَواْ 
2- وَالَّذِینَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ

  • ۹۸/۰۴/۱۹
  • پرویز رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی