سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

  • ۰
  • ۰

یک واقعه تلخ


به گزارش خبرگزاری ها ضلع شمال غربی میدان حسن‌آباد، در شامگاه چهارشنبه ۲۶ تیر، سوخت و بیشتر توجهات به این حادثه معطوف به خساراتی بود که به این میدان بلحاظ یک اثر تاریخی وارد شد 
اما به نظرم توجه کافی حداقل در مورد یکی از قدیمی ترین دفاتر اسناد رسمی یعنی بدفترخانه 39 تهران که بیش از 70 دفتر جاری آن بکلی نابود شد مغفول ماند 
به خاطر دارم در یک تماس تلفنی با یکی از همکاران سردفتر تک رقمی دفترخانه های تهران که از مشکلات بایگانی و کمبود جا گله داشت نقل می کرد فقط دهها سند ان دفتر خانه مربوط به شخص رضاه شاه است .
دفترخانه ای با چندین هزار سند در عمر نود ساله تشکیلات اسناد رسمی که متولیان اولیه آن برای ثبت اسناد مردم یک مجتهد جامع‌الشرایط که حاکم محضر نامیده می‌شد به همراه دو نفر معاون قریب الاجتهاد.بودند سوخت و نابود شد.
بی شک در میان اسناد سوخته شده این دفترخانه بسیاری این قابلیت را داشته اند که جزء میراث فرهنگی کشور ثبت و در موزه ها در معرض تماشا و توجه اهل فرهنگ و نظر واقع شوند .
این حادثه می تواند تلنگری باشد برای بیداری و هشدار به مسولان فرهنگی کشور برای حفظ و حراست از متونی که چه بلحالظ فقهی و حقوقی و چه از منظر ادبی و تاریخی و حتی آثار خوشنویسی محررین آن بسیار ارزشمند است .

واقعیت این است که متصدیان فعلی دفاتر اسناد رسمی که عملا متولی نگهداری و حفظ این آثار هستند فاقد انگیزه کافی برای این امر مهم می باشند و شاید اگر هر از گاهی برای اجابت خواسته مراجعان و دادن رونوشت و کپی برابر با اصل این اسناد نبود همه انها در اتاق های تنگ و تاریک بایگانی های راکد طعمه موریانه ها شده بودند .

  • ۹۸/۰۵/۰۲
  • پرویز رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی