سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

سایت شخصی پرویز رضایی

سردفتر اسناد رسمی 695 تهران

  • ۰
  • ۰

محکم و متشابه

هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ آیَاتٌ مُحْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ ...آیات متشابه آنهایی است که مراد خدا از آنها روشن و قطعی نیست و تمیز داده نمی شود ...اگر متشابهات نبود قرآن پیوسته تازه بودن خود را از دست می داد مثلا اگر شخصی داستان جنگ چالدران را که میان قواء شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم عثمانی اتفاق افتاد بخواند دفعه اول کاملا شیرین و دلچسب خواهد بود , دفعه دوم کمتر از دفعه اول و در دفعه سوم دیگر احتیاج بخواندن نخواهد داشت و خواهد که کتاب آن را بفروشد...
اگر (قرآن) همه اش محکم و واضح الدلاله بود موقعیت خود را از دست می داد اینکه قران با این همه تفاسیر و مباحث در هر عصر احتیاج به تفسیر دارد و ایات آن پیوسته معرکه الاراء و مورد بحث و تبادل نظر است.
در اثر وجود متشابهات است این ایات چند بعدی و حتی پنج بعدی و ده بعدی است که قرآن را زنده نگه داشته و پیوسته مطرح انظار نموده است !!!( قاموس قرآن / تالیف سید علی اکبر قرشی / جلد 4 - ص 2 / دار الکتب اسلامی )
این هم نمونه ای از آرای پانزده گانه مورد اشاره جناب آقای عبد الکریم سروش در مورد آیات محکم و متشابه از دیدگاه عالم و مجتهد بزرگ معاصر ایه الله سید علی اکبر قرشی که موجب شده ایشان ادله کسانی را که در پاسخ اشکالات و شبهات مطرح شده به قرآن به این ایات استناد می کنند کافی ندانسته و راه حل را در ارجاع قران به خواب و رویای پیامبر جستجو نمایند .
واقعیت این است که در فرض صحت چنین توصیفاتی از ایات محکم و متشابه بنده نوعی اگر بجای جناب دکتر سروش باشم عوض تلقی قران به عنوان خواب و رویا بلکل دست از قران شسته و قید مسلمانی را می زنم .
اخر این چه کتابی است که از یک طرف خود را نور ,مبین , مبین, فرقان , کتاب آسان, هدایت برای مردم و ...معرفی می کند و از طرف دیگر برای اینکه تر و تازه بماند و معرکه الاراء و نظرات باشد و مردم با یک بار خواندن آن معانی اش را در نیابند و آن را نفروشند مراد خود را از نزول آن ایات روشن و قطعی بیان نکند و در لابلای ایات دیگر مخفی کند ! حاشا و کلا که این چنین باشد.
  • ۹۸/۰۵/۰۶
  • پرویز رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی