در ادامه نکته های قرآنی 2 می خواهم به ایه دوم از سوره دوم از چزء دوم یعنی ایه 143 سوره بقره اشاره ای داشته باشم :
در این آیه امده : وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا / و بدین گونه شما را امتى میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید و پیامبر بر شما گواه باشد
لغت شاهد در این ایه بهانه ای شده برای خرافیون تا به این وسیله عقیده خود را در مورد حاضر و ناظر بودن پیامبر(ص) و امامان (ع) توجیه کنند در صورتیکه :
اولا در این ایه خود مسلمانان هم از انجا که امت وسط و میانه نامیده شده اند مکلف هستند که ناظر و مراقب اعمال و رفتار مردم باشند و امر به معروف و نهی از منکر کنند بنا بر این همانطور که شاهد بودن مسلمانان به معنای در همه حال و در حیات و ممات حاضر و ناظر بودن بر زندگی مردم نیست پیامبر و امام هم نمی توتنند همه جا حاضر و ناظر باشند و فقط در زمان حیات خود باید مراقب مردم باشند مگر اینکه لغت شاهد در یک ایه دو معنا داشته باشد !
ثانیا مگر معنا دارد خدا هم مردم را از تجسس در امور دیگران نهی کند و هم آنها را شاهد و ناظر یکدیگر قرار بدهد تا در خلوت و جلوت آنها را تحت نظر داشته و کشاف العیوب انها باشند در حالیکه خودش ستار العیوب است .
- ۹۹/۰۲/۰۷