فقه مالکی با سایر مذاهب اسلامی در مورد قتل فرزند از سوی پدر این تفاوت را دارد که در این مذهب بر خلاف بقیه مذاهب در کشتن فرزند اصل بر عدم قصد است یعنی فرض می شود که پدر قصد کشتن فرزند خودش را نداشته و قصاص منتفی است اما با این وجود در صورت اثبات قصد کشتن پدر قصاص می شود . این فتوا نه مخالفت با قران دارد و نه با روایت معارض است !
به نظرم اصول چهارم و نود و ششم قانون اساسی با مشروط نمودن مصوبات مجلس به عدم مخالفت با موازین و احکام اسلام (مثلابجای انطباق و یا عدم مخالفت قوانین و مقررات با فقه جعفری )امکان این بده بستان ها و وام گیرفتن از احکام اجتماعی فرق دیگر را داده و در تاریخ تقنین کشور هم بی سابقه نیست مانند قانون تجارت و قبول اصل ضم ذمه به ذمه بجای نقل ذمه به ذمه در ضمانت برخلاف مشهور در فقه شیعه البته این اجتهاد ها در تقنین و قانونگذاری محتاج شهامت است !
- ۹۹/۱۱/۱۶